Trigger pontok

2013.07.02 18:01

 

Mi a Trigger Masszázs? 
 
A trigger-masszázs, avagy a trigger-pont terápia alapja a trigger-pontok, a fascia és az izomrendszer, alapos ismerete. 
A trigger-masszázs segítségével megőrizhető az egészség, növelhető a sportteljesítmény, csökkenthetőek és akár meg is szüntethetőek az akut és a krónikus, tipikusan “kisugárzó” jellegű izom- és ízületi fájdalmak is. 
 
Mi a trigger-pont?
 

A trigger pont egy (mikroszkóppal) fizikailag látható jelenség. A miofaszciális trigger pont egy kisebb izomrost szakaszra izolálódó merevség, amely csomóként érzékelhető, elsősorban az izomhas középpontja táján (centrális trigger pont). A pontokat érezhetjük kis dudoroknak, merev "spagetti" darabnak, vagy kis, szilvamag alakú és méretű púpoknak. Nem feltétlenül elég érzékeny az ujja mindenkinek ahhoz, hogy tapasztalat nélkül a dudor alapján megtalálja a pontokat, de önkezelés esetén mégsem lehet tévedni, mert a trigger pont nyomásra mindig fáj.
 
 
Egy izomban a centrális trigger pontok a rostokon.
 
(A) Normális rost 
(B) A trigger pont, melyben a szarkomerek "összeugrottak" és folyamatos görcsben vannak 
(C) A csomótól az izom tapadásáig futó rost szakasz, amelynél a kereszt irányú vonalak jelzik, hogy a szarkomereket a feszültség széthúzza 
 
A trigger pont csomók tehát kemény izomrost részek, amelyek nem tudnak ellazulni és folyamatosan összehúzódott állapotban vannak, akár éveken keresztül is.
Az adott izmot általában a szimpatikus idegrendszerből jövő hibás üzenetek befolyásolják. Ezek az érzékeny részek a test izmai közül bármelyikben kifejlődhetnek, leginkább azonban a test legaktívabb izmainak : medence, csípő, váll, nyak, hát,közepében jelennek meg. 
A trigger pont nyomása, vagy összecsípése igen fájdalmas, az illető szinte felkiált és felugrik, ez egyben egy "teszt" is lehet. 
A manuális diagnosztikát kiegészítheti a termográfia, amely infravörös készülékkel mutatja ki a bőrön érzékelhető hőmérséklet különbségeket, forró pontokként jelezve a feszültségeket. 
 
A trigger szó ravaszt, kioldó gombot jelent. Ennek értelmében a trigger-pontokra úgy tekinthetünk, mint egyfajta feszültség mentesítő, kioldó gombokra, pontokra. 
A trigger-pontok a myofasciális szövetekben alakulnak ki, ami az egész testet behálózó fascia – kötőszövet – része, így ezek a pontok bárhol a testben kialakulhatnak.
 
A témával foglalkozó szakirodalom több fajta trigger-pontot különböztet meg. Lényegüket tekintve bármelyik fajtáról is essék szó, bárhol megjelenhetnek, komoly fájdalmakat okozva akár a pont környékén, akár attól távolabb eső helyeken. 
Könnyen megeshet, hogy valakinek a fejfájását másodlagos trigger-pontok láncolatán keresztül végigvezetve egy régi boka sérülés folytán, vagy akár egy bemelegítés nélkül végrehajtott edzésen megsérült mellizomban kialakult elsődleges trigger-pont okozza. 
A trigger-pontokat, szakavatott segítséggel könnyen meg lehet találni. Onnan bizonyosodhatunk meg arról, hogy valóban megtaláltuk-e, hogy jellegzetes, olykor kisugárzó fájdalmat érzünk. 
 
Hogyan és milyen okokból alakulhatnak ki a trigger-pontok?
 
Direkt kiváltó okok lehet a túlterhelésből, traumából, az izmok hirtelen kihűléséből, vagy sportolás esetén a pihenési idő hiányából származó kifáradás. Ide tartoznak még a a rossz tartásból és bármely gyakorlat helytelen kivitelezéséből vagy egy adott izomcsoport túlzott használatából eredő okok is. Közvetve kialakulhatnak még az un. elsődleges (primer) trigger-pontból származó további feszültésgpontok, valamint stressz hatás, szervi- és ízületi betegségek, izom- és idegproblémák, esetleg az anyagcsere és a hormonrendszer rendellenes működése, továbbá fertőzések, mérgezések esetében is. 
 
Milyen problémát okozhatnak a trigger-pontok? 
 
Elsősorban izom- és ízületi fájdalmakat a test bármely területén,. Másodsorban zavart okoz az izomműködésben, a trigger-pont okozta zavar az izompólyában – myofascia -, emiatt csökken az izom lehetséges maximális erőkifejtése, sérül az izom-koordináció, így csökken az edzés hatásfoka, könnyebben sérülhetnek a sportolók.
 
Mit okoz a trigger pont?
 
A miofaszciális fájdalom diagnózisának és kezelésének két nagy neve Janet Travell  aki az amerikai Fehér Ház orvosa is volt  és David Simons doktor. Travell és Simons a trigger pontokat az emberiség csapásának nevezi a nagyon gyakori előfordulásuk miatt. 
A feszültség pontok bármelyik izomban előjöhetnek és ez akár már csecsemőknél is megindulhat. 
Egyes kutatások szerint minden fájdalomkezeléssel foglalkozó klinikát felkereső páciens 93%-ánál a trigger pont része a problémának, de 85%-ban egyedüli forrása a fájdalomnak. Szóval a trigger pont fájdalommal jelentkezik, amely jelen lehet a pont területén, de jellemző módon távolabb eső helyen is, ugyanis a feszültség pontok megjósolható "mintában" kisugároznak fájdalmat máshová is. 
Az ilyen jelenségekből ered egyébként a test manipulálásával foglalkozó szakemberek egyik fontos mondása, miszerint "Ne a fájdalmat üldözd!", mert könnyen lehet, hogy nem azon a ponton van a baj eredete.
A feszültség pontokat így kapcsolatba hozzák sok különböző csont és ízületi fájdalommal, de fejfájással és számtalan egyéb tünettel is. Travell és Simons leírják, hogy egyes trigger pontok látensek, azaz nem biztos, hogy éppen sugároznak fájdalmat, de csendes felgyülemlésük oka lehet az öregkori ízületi merevségeknek és mozgásproblémáknak. 
 
Természetesen fiataloknál is káros hatást fejtenek ki. Travell és Simons ezért a szunnyadó pontokat még veszélyesebbnek tartják, azonban megtalálásuk nem nehéz, hiszen nyomásra ezek is fájdalommal reagálnak.
A trigger pontok az edzést két disztinktív módon akadályozhatják. Az érintett izmok nem reagálnak jól a stretchingre és a lazaságuk csökken. Ha nyújtod az ilyen izmot, akkor a hossza hamarosan visszatér a megrövidült állapotba, ezáltal 12-24 óra alatt kioltódik a nyújtás egyébként hasznos hatása. A feszültség pontok zavarják az izom koordinációt és az erőkifejtést is, csökkentve ezzel a súlyzózás, az agilitási és kardióvaszkuláris edzés hatását. 
A trigger pontok sajnos a kisugárzási zónájukban (tehát mondjuk egy másik izomban) életre hívhatnak újabb pontokat, mintegy láncreakciót beindítva ezzel. 
A kiinduló forrást elsődleges trigger pontnak nevezik, míg a hatására létrejövőt másodlagos, vagy szatellita pontnak. Ez utóbbi akár spontán is elmúlhat, ha az elsődlegesen problémás hely megszűnik, viszont az is fontos tudnivaló, hogy csak a másodlagos pont kezelése nehézkes lehet, ha a "szponzoráló" elsődleges trigger életben van. 
 
Mitől jön létre a trigger pont?

 

 
Sajnos ez a nyavalya szinte szó szerint bármitől létre jöhet. Travell és Simons nyomán tudhatjuk, hogy a trigger pontok okai direkt és indirekt csoportokba oszthatók. 
Fejfájás oka is lehet a trigger pont.
 
Direkt aktivációs okok:
Mechanikai túlterhelés
Ismétlődő használat, amely fáradást eredményez 
A fáradt izom hirtelen kihűlése 
Trauma
 
Indirekt aktivációs okok
Elsődleges trigger pontok létezése 
Érzelmi stressz 
Belső szervi betegségek 
Ízületi betegségek 
Myopathia (izombántalmak)
Neuropathia (idegbántalmak)
Fertőzések 
Anyagcsere működési rendellenességek
Endokrin működési rendellenességek 
Mérgezés 
 
Természetesen a trigger pont kialakulhat az izmot ért traumától, sérüléstől. De sokszor már "csak" attól is, hogy a test nem megfelelően van használva, rossz az illető tartása, nem elfogadható a gyakorlat végrehajtás mechanikája, illetve alapvetően rosszak valakinek az edzési szokásai, például egy-egy izomcsoport túl nagy hangsúlyt kap, míg másikak túl keveset. 
A trigger pontok lehet, hogy azért jönnek létre, hogy megakadályozzák a test további eltávolodását az egészséges egyensúlyi állapottól. 
 
A trigger pont kezelése Travell és Simons szerint a trigger pontok fizikai beavatkozásra reagálnak, de semmi más  "könnyed" dolog nem teszi meg. Pozitív gondolkodás, meditáció, relaxáció nem használ. De még a fizikai behatások sem lesznek hasznosak, ha azok túl átfogóak és nem elég specifikusan hatnak a trigger pontra.
A nyújtás önmagában például nem fog használni, sőt rosszabbá is teheti a helyzetet. Hideg, meleg, elektromos stimuláció és fájdalomcsillapítók enyhíthetik ideig-óráig a tüneteket, de a trigger pont nem szűnik meg. Megbízható eredmények érdekében a fizikai terápiának direkt módon a trigger pontra kell irányulnia. 

 

 
 
Trigger pont mély masszázs
 

 

 
 Ismert, hogy a direkt és megfelelő idejű nyomás a trigger pontra csökkenti a merevséget és a fájdalmat.

 

A hatásossághoz azonban olyan fájdalmat kell előidézni, amely nagyobb az alapállapotnál. Szerencsére ezért a pár perc fájdalomért több órányi, vagy napnyi megkönnyebbülést kaphatunk. 
De még egyszer hangsúlyozandó, hogy ez a masszázs nem lesz "séta a parkban" a fájdalom miatt, amely azonban a legtöbb embernél még az a kategória, amely végső soron "kellemes" fájdalomként jellemezhető és amely mellett még el lehet lazulni. 
Azoknál viszont, akik ösztönösen abban hisznek, hogy bármiféle fájdalom csak rossz lehet, nagy tudatosságra és új hozzáállásra van szükség, hogy képesek legyenek elégséges szintű masszázs tevékenységet folytatni a megfelelő hatás eléréséhez. Nehéz utazásnak bizonyulhat a trigger pontok kezelése azért is, mert a pontok igen makacsak is lehetnek.
Egyes csomók hosszú létezése, a másodlagos csomók máshonnan vezérelt tulajdonsága, illetve az alapvető kiváltó okok fennállása miatt, amelyek életre hívták a trigger pontot, a problémák nehezen szűnhetnek meg és gyakran visszatérhetnek. 
A trigger pont terápia sikere azon múlik, hogy a masszőr képes legyen felismerni és megtalálni a fájdalmat,kisugárzást kiváltó trigger pontot és nem csak a fájdalom helyét vizsgálgatni. Nem szokatlan az sem, hogy egy fájdalom zónát több különböző izomban lapuló trigger pont is táplál.
A pontok szinte soha nem sugároznak ki a test másik oldalára, így a trigger pontot is a fájdalom oldalán kell keresni. 
A kisugárzási zónákhoz tartozó problémás helyeket a tudomány feltérképezte, így az ezzel foglalkozó irodalomból jól tájékozódhatunk, hogy hol kell keresgélni.
A trigger pont masszázs technikáját két dologra kell alapozni, a biztonságra és a hatásosságra. 
A trigger pont masszázsának meglehetősen rövidnek, 15-20 másodpercesnek kell lenni alkalmanként. Egyszerre többet végezni felesleges. 
A gyógyítás alaptézise, hogy a test maga a gyógyító, ezt csak segíteni lehet. Nem kell az izomcsomót egyből kimasszírozni, feloldani, azt majd a test elvégzi, ha már elég gyakori kezelést kapott.
 
Érdemes megjegyezni, hogy egyes trigger pontok sokszor megegyeznek az akupresszúrás pontokkal, de nem megfelelői egymásnak. 
Az akupresszúrás pontokon energia blokkokat próbálnak meg kezelni, ezek nem fájdalmasak az érintésre, hacsak nincs ott egy trigger pont is, és nem sugároznak ki fájdalmat. 

 

 

Elérhetőség


parkoló: utcán ingyenes
II.Ker. Mobiltelefon:
+3620/509-7575

Buda
Budapest, Pusztaszeri út 73, 1025


Aki a lefoglalt időpontban nem jelenik meg, és erről nem értesít semmilyen formában (e-mail, sms, telefon, személyesen) előzetesen minimum 24 órával a lefoglalt időpont előtt, az a következő alkalommal plusz térítés ellenében tudja csak igénybe venni a masszőr szolgáltatást!



© 2010 Minden jog fenntartva